Sök:

Sökresultat:

21 Uppsatser om Transformativ läroplan - Sida 1 av 2

Var det ba?ttre fo?rr? : en ja?mfo?relse av kursplanernas a?mnesinneha?ll i a?mnet musik ? Lpo94 och Lgr11

?Flumskola? eller ?katederundervisning?? Ja det har varit ma?nga bena?mningar pa? den svenska skolan genom a?ren och 2011 kom en ny la?roplan som skulle ersa?tta den tidigare la?roplanen. Det finns ma?nga la?rare som har arbetat med flera olika la?roplaner. Hur har skiftet till nya la?roplaner pa?verkat deras undervisning, planering och arbetssituation?Denna underso?kning a?r en analys av La?roplan fo?r det obligatoriska skolva?sendet, 1994 (Lpo94) och La?roplan fo?r grundskolan, fo?rskoleklassen och fritidshemmet (Lgr 11) som ga?ller sedan ho?sten 2011 och deras kursplaner i musik.

Vilka vi Àr, Àr nog bland det viktigaste för oss. -ett arbete om identitetsskapande processer vid konflikt & transformativ medling

Syftet med denna kandidatuppsats Àr att utifrÄn en teoretiskt underbyggd studie av relationen mellan identitetsskapande processer och konflikter analysera den transformativa medlingsmetoden i anslutning till identitetsteori och specifikt undersöka vad Margaret Archers teoribildning kan tillföra förstÄelsen.Hur definieras konflikter, och konflikters mekanismer och möjliga lösning enligt transformativ medling? Hur utvecklas identiteten hos individer och vilken roll har konflikter för mÀnniskors identitetsskapande processer?Vilken förstÄelse och teoretiska underbyggnad finns i den transformativa medlingens metod nÀr det gÀller förstÄelse av mÀnniskors identitetsskapande processer i samband med konfliktupplevelser?En analytisk retroduktion utifrÄn Margaret Archers (2002) teoribildning gÀllande identitetsskapande processer och Goffmans (1955, 1967) teoribildning gÀllande begreppet face, i relation till Transformativ medlings teoribildning av Joseph P. Folger och Robart A. Baruch Bush (2010)., samt informativa intervjuer med tre professionellt verksamma medlare som anvÀnder sig utav transformativ medling.Transformativ medlings teoribildning bygger pÄ ett identitetsarbete men har inte utvecklat teorin i anslutning till identitet. Studien visar att denna del kan stÀrkas genom att tillföras förstÄelse gÀllande identitetsskapande processer och konflikt utifrÄn Archer (2002) och Goffman (1955, 1967)..

Det primÀra övergreppet och de sekundÀra konsekvenserna - en studie om vikten av att förstÄ hur sexuella övergrepp skapar maktlösa situationer

Syftet var att genom sexuellt utnyttjade kvinnors erfarenheter av sin kontakt med formella stödinstanser skapa förstÄelse för vilka behov de upplever sig ha och huruvida dessa behov kan tillgodoses genom transformativ medling.Upplever respondenterna att de behov respektive begrÀnsningar de har fÄtt i samband med de sexuella övergreppen pÄ ett adekvat sÀtt kunnat tillgodoses i kontakten med det formella stödet?Hur ser relationen hos vÄra respondenter ut mellan den maktlöshet som sexuella övergrepp innebÀr och den maktlöshet som kan uppstÄ i stödsökandet i form av sekundÀr viktimisering?Kan den transformativa medlingen appliceras pÄ de resultat som de första tvÄ frÄgestÀllningarna bringar och hur stÀller sig respondenterna till anvÀndandet av denna metod?Metod och material: Kvalitativa intervjuer, frÀmst via e-post vilka delvis analyserats med kvalitativ innehÄllsanalys frÀmst utifrÄn syftet och valda teorier.Huvudresultat: Kvinnorna har i sin kontakt med det formella stödet försatts i maktlösa situationer kan detta leda till sekundÀr viktimisering och dÀrigenom förstÀrka deras begrÀnsningar. Empatiskt bemötande Àr en viktig del i att förhindradetta. Vidare visar studien att transformativ medling vid sexualbrott kan tillfredsstÀlla flera av de behov som kvinnorna upplevt..

?r f?rskoleklassen f?r alla barn? - En kvalitativ forskningsstudie av l?rares uttryckta uppfattningar om hur f?rskoleklassens obligatoriska etablering i grundskolan p?verkat skolg?ngen f?r elever som har koncentrationssv?righeter

F?rskoleklassen har tidigare setts som en bro mellan f?rskola och skola och som en ?verg?ng f?r barn in i skolv?rlden. Sedan drygt fem ?r tillbaka ?r f?rskoleklassen obligatorisk f?r alla barn och ?ven f?rskoleklassens l?roplan har ?ndrats fr?n att tillh?ra f?rskolan till att nu vara en del av grundskolan. Det h?r har ocks? medf?rt mer krav f?r b?de elever och pedagoger vilket mynnat ut i b?de positiva och negativa konsekvenser. Den h?r studien har som syfte att bidra med kunskap om hur l?rare i f?rskoleklass ser p? sitt uppdrag och vilka specialpedagogiska anpassningar de g?r i sin undervisning f?r barn som har koncentrationssv?righeter.

Syner pÄ medling vid brott ? Hur ungdomspoliser och medlare ser pÄ medling vid brott i Göteborg

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka hur ungdomspoliser i ett antal stadsdelar i Göteborg ser pÄ medling vid brott och vad de förvÀntar sig av det. Jag vill stÀlla deras syn pÄ medling vid brott i relation till medlares syn för att se vad det finns för skillnader och likheter dem emellan. Jag vill ocksÄ undersöka vilken roll ungdomspoliserna har i samverkan kring medling vid brott. Detta syfte uppfyller jag genom att besvara mina tre frÄgestÀllningar:? Hur ser ungdomspolisernas roll ut i samverkan kring medling vid brott?? Hur ser ungdomspoliser kontra medlare pÄ syftet med medling vid brott?? Hur ser ungdomspoliser kontra medlare pÄ medlingens konsekvenser för gÀrningsperson respektive brottsutsatt?För att fÄ svar pÄ dessa frÄgestÀllningar har jag intervjuat tvÄ medlare frÄn medlingsverksamheten i Göteborg samt fyra ungdomspoliser frÄn fyra olika distrikt i Göteborg.

Ledarskap och Motivation : Transaktionell och Transformativ ledarskap inom högskola och vÄrd.

Medarbetarnas motivation Àr avgörande för att uppnÄ organisationens mÄl. Syftet med studien var att undersöka vilka av de tvÄ ledarskapsstilarna (transformativa och transnationella) som har mest pÄverkan pÄ medarbetarnas motivation.  Undersökningsgruppen bestod av 40 personer. Resultaten visade att bÄde transformativa och transaktionella ledarskapsstilarna Àr nödvÀndiga pÄ medarbetarnas motivation. Det specifika resultatet visade att den transformativa ledarskapsstilen hade en högre effekt pÄ medarbetarnas motivation. Resultatet av studien kommer att vara till nytta för att bÀttre förstÄ hur medarbetarna motiveras..

Ledarskap och dess pÄverkan pÄ arbetsförhÄllanden och vÀlbefinnande

Syftet med föreliggande studie Àr att fÄ kunskap om hur medarbetarna uppfattar sina arbetsförhÄllanden, sitt vÀlbefinnande i relation till arbetet och ledarskapet. Vidare syftar studien till att fÄ kunskap om hur ledarskap pÄverkar medarbetarnas uppfattning om arbetsförhÄllanden och medarbetarnas vÀlbefinnande. 85 deltagare (N=85) kompletterade ett webbaserad frÄgeformulÀr som bestod av 48 frÄgor med frÄgerubrikerna krav, kontroll, stöd, rÀttvisa, mobbing och trakasseri, hÀlsa och vÀlbefinnande samt ledarskap. Resultatet visar att medarbetarna upplever sig ha delvis bra arbetsförhÄllanden och delvis bra vÀlbefinnande. Vidare visar resultatet att arbetsförhÄllanden, vÀlbefinnande och ledarskap korrelerar signifikant positivt med varandra dÀr starkaste korrelationen finns mellan vÀlbefinnande och ledarskap.

Att arbeta med förÀndring : Na?gra svenskla?rares tankar kring deras sa?tt att arbeta med Lgr 11

Tidigare forskning visar att fo?r att en skolreform ska fa? genomslag i praktiken ma?ste la?raren ses som en nyckelfaktor. La?rarna ma?ste fo?rsta? varfo?r reformen genomfo?rs och de ma?ste fa? tid och utrymme att implementera skolreformen i skolans vardag. Syftet med min underso?kning a?r att se hur la?rare fo?ra?ndrat sitt arbetssa?tt sedan info?randet av Lgr 11 och vilka uppfattningar la?rarna har kring den nya la?roplanen.

KartlÀggning av ledarskap i LuleÄ kommun

I princip samtliga företag runt om i vÀrlden har ledare, vars största uppgift Àr att skapa förutsÀttningar för deras personalstyrkor att uppnÄ företagens mÄl och visioner. Tidigare forskning har visat att den transformativa ledaren Àr den mest effektiva ledarstilen sett till resultat, effektivitet och tillfredstÀllelse. Den transformativa ledaren arbetar med sin personal genom att influera, inspirera, stimulera och ta individuella hÀnsyn. Syftet med detta examensarbete Àr att undersöka hur ledare vid LuleÄ kommun arbetar med sitt ledarskap, hur de försöker motivera personalen samt vilka effekter de kan se till följd av sitt ledarskap. För att uppnÄ syftet har tio kvalitativa intervjuer genomförts med ledare anstÀllda av LuleÄ kommun.

En samvaro bortom grÀnser : En etnografisk studie om Communitydance

I Sverige Àr det fÄtal studier som berört vad dans, som inte krÀver nÄgra förkunskaper, kan tillföra i mÀnniskors liv. Denna studie riktar sig dÀrför till Communitydance, vilket bjuder in en mÄngfald av mÀnniskor oavsett tidigare erfarenhet att dansa tillsammans. I denna studie undersöks delprojektet kvinnodans, som utgör en del av ett Communityprojekt i VÀsterÄs. Studiens syfte har varit att beskriva och förstÄ vad deltagandet i kvinnodans betyder för kvinnorna som deltar. UtifrÄn deltagande observationer och fokusgruppsintervjuer betrÀffas resultat som beskriver sÄvÀl processen i dansen som dess upplevda effekter.

Bilder och byggen Àr bra Àven för de bÀsta matematikeleverna : en studie om femteklassare som löser rika problem

Elever med varierad matematisk fo?rma?ga finner matematisk utmaning i olika sorters uppgifter. Fo?r att ge alla mo?jlighet att utmanas ha?nvisas eleverna ofta till enskild ra?kning i la?romedel, en undervisningsform som kraftigt har kritiserats bland annat fo?r att den ger litet utrymme fo?r interaktion eleverna emellan. Den ha?r studien redogo?r fo?r hur elever i heterogena elevgrupper lo?ser matematiska problem som a?r konstruerade fo?r att utmana alla gruppens elever, inklusive elever med sa?rskild matematisk fo?rma?ga.

Dramapedagogik : en mÄngsidig utmaning

Uppsatsen inleds med att relatera dramapedagogiken till en skolkulturell problematik som handlar om hur det kognitiva angreppssa?ttet fa?tt en slagsida som bearbetar information pa? bekostnad av meningsskapande. I bakgrunden beskrivs och fo?rdjupas teoretiska perspektiv pa? dramapedagogik, med hja?lp av dess egen forskning men ocksa? belyst med korta estetiska, erfarenhetsbaserade, kognitiva, sociokulturella och pragmatiska perspektiv.Den centrala fra?gan i uppsatsen a?r vad som a?r det specifika fo?r den dramapedagogiska undervisningsmetoden i en skolkontext. Tre informanter som ba?de a?r la?rar- och dramapedagogutbildade, intervjuas om sina upplevelser av dramapedagogisk undervisningsmetod, kontrasterad mot skolans generella la?rkulturer.Hermeneutisk helhetsanalys sammansta?ller svaren tematiskt och analyserar med hja?lp av den teoretiska bakgrunden specifika aspekter som informanterna bero?r.

"Vi ska bygga med lÄnga klossar sÄ att tornet blir Ànda upp till taket" : En studie av verktyg och uttrycksformer nÀr barn synliggör matematik i förskolans olika innomhusmiljöer

Syftet med studien var att fa? kunskap om vilka verktyg och uttrycksformer barn anva?nder na?r matematik synliggo?rs i den fria leken i fo?rskolans olika inomhusmiljo?er. Utga?ngspunkt har varit uttrycksformerna som finns beskrivna i fo?rskolans la?roplan (Lpfo? 98, rev. 10) samt Bishops (1991) sex fundamentala matematiska aktiviteter.

VÄrdenhetschefer och evidensbaserad omvÄrdnad

Syftet med vÄrd och omvÄrdnad Àr att bota sjukdom, lindra lidande samt förebygga ohÀlsa. Det Àr viktigt att vÄrdpersonal kontinuerligt uppdaterar sina kunskaper samt att de arbetar utifrÄn ett vetenskapligt förhÄllningssÀtt för att kunna erbjuda hög kvalitet och sÀker vÄrd för patienter. Det Àr inte bara vÄrdpersonalens skyldighet att bedriva vÄrd utifrÄn vetenskap och beprövad erfarenhet utan det Àr Àven vÄrdledningens ansvar att skapa förutsÀttningar för att uppdaterade evidensbaserade kunskaper ska kunna integreras i det dagliga omvÄrdnadsarbetet. Syftet med denna studie Àr att beskriva hur vÄrdenhetschefer pÄverkar vÄrdkvalitet genom att frÀmja anvÀndning av evidensbaserad praktik i omvÄrdnadsarbete. Studien Àr utförd som en allmÀn litteraturgenomgÄng, baserad pÄ tio vetenskapliga artiklar.

Dolls 4R: Ett mÄtt pÄ kunskapsutveckling? : En studie om bedömning av studentens kunskapsutveckling

Aim: The aim of this study was to examine a way to measure students? knowledge development by using a self-made measure instrument based on William Doll?s postmodern curriculum.Question: Is it suitable to use an self-made measure instrument based on William Doll?s post-modern curriculum theory to measure development of knowledge?Methods: The study was based on process-hermeneutics and was focused on analysingcollege students? written and oral reflective thoughts. The data was collected over three lessons, where six students? written reflective thoughts were handed in. An observation was carried out each lesson for an extra control of validity.

1 NĂ€sta sida ->